Co to jest uzależnienie fizyczne?

Jeśli po odstawieniu narkotyków lub alkoholu odczuwasz fizyczne objawy, oznacza to, że jesteś fizycznie uzależniony. Jeśli jesteś fizycznie uzależniony od narkotyków lub alkoholu, Twój mózg i ciało polegają na nich w swoim funkcjonowaniu. Dlatego po odstawieniu tych substancji pojawiają się fizyczne objawy odstawienia. Jest to znak, że centralny układ nerwowy próbuje odzyskać równowagę i funkcjonować bez narkotyków lub alkoholu. Objawy odstawienia mogą być różne - od bólu głowy i dezorientacji po wymioty i drgawki.

Aby rozwinąć uzależnienie fizyczne, nie trzeba nadużywać narkotyków ani alkoholu. Na przykład, lekarze mogą przepisywać uzależniające leki, takie jak opioidy, dla:

• Opieka pooperacyjna
  • Ból przewlekły
  • Ból związany z chorobami takimi jak rak

Nawet jeśli leki te są przyjmowane zgodnie z zaleceniami, może dojść do fizycznego uzależnienia mózgu od tych leków. Po odstawieniu leku mogą wystąpić objawy odstawienia.

Zarówno w przypadku nadużywania substancji w celach rekreacyjnych, jak i w przypadku stosowania leków na receptę w celach medycznych, wystąpienie i nasilenie fizycznych objawów odstawiennych zależy od:

• Jak długo używasz danej substancji.
  • Jaką ilość substancji zażywasz.
  • Twoja budowa fizyczna.

Jeśli jesteś uzależniony fizycznie, bardzo ważne jest, abyś przeszedł detoks alkoholowy lub narkotykowy pod opieką specjalistów medycznych. Samodzielne odstawianie niektórych narkotyków, takich jak heroina lub alkohol, może być niebezpieczne, a bez odpowiedniej opieki nawet śmiertelne. Na przykład, objawy odstawienia alkoholu mogą obejmować delirium tremens (DTs), które naraża Cię na ryzyko zawału serca i śmierci. Uporczywe wymioty i biegunka po odstawieniu heroiny mogą powodować zaburzenia równowagi sodowej i elektrolitowej, co grozi niewydolnością serca.

Różnica między uzależnieniem psychicznym a fizycznym

Osoby z zaburzeniami używania substancji zazwyczaj zmagają się zarówno z fizycznymi, jak i psychologicznymi objawami uzależnienia. Uzależnienie fizyczne powoduje nieprzyjemne i bolesne odczucia w ciele bez substancji. Uzależnienie psychiczne to czynniki emocjonalne i motywacyjne, które przyczyniają się do psychicznego pragnienia zażywania narkotyków lub alkoholu. Choć istnieją różnice między uzależnieniem fizycznym i psychologicznym, są one ze sobą powiązane i wzajemnie się napędzają. Jest to jeden z powodów, dla których osobom z zaburzeniami używania substancji tak trudno jest rzucić używanie narkotyków lub alkoholu.

Czas potrzebny na detoksykację od alkoholu i narkotyków jest różny dla każdego, ale w zależności od narkotyku, nieprzyjemne objawy fizyczne zwykle ustępują w ciągu kilku dni lub tygodni. Jednak chęć i pragnienie zażywania narkotyków, które są wywoływane przez wyzwalające emocje i sytuacje, mogą trwać znacznie dłużej. Są to psychologiczne skutki nadużywania narkotyków i alkoholu.

Uzależnienie psychiczne jest częścią zespołu odstawiennego (PAWS). Są to objawy odstawienia, które mogą utrzymywać się przez kilka tygodni lub miesięcy po ustąpieniu fizycznego uzależnienia od narkotyków. Wiele skutków PAWS wynika z tego, że centralny układ nerwowy stara się przywrócić równowagę podczas wczesnego zdrowienia z uzależnienia od alkoholu lub narkotyków. Przykłady PAWS mogą obejmować:

• Depresja
  • Lęk
  • Trudności z zasypianiem
  • Apatia
  • Niska motywacja
  • Drażliwość

Jest to krytyczny okres we wczesnym okresie zdrowienia z uzależnienia. Skłonność do samoleczenia nieprzyjemnych uczuć związanych z PAWS za pomocą narkotyków lub alkoholu może być silna, co naraża Cię na duże ryzyko nawrotu. Więcej dowiesz się na http://dezyderata.com/

Jak leczyć uzależnienie fizyczne?

Leczenie uzależnienia od alkoholu lub narkotyków rozpoczyna się od detoksu medycznego. Odbywa się ona pod opieką lekarzy i pielęgniarek, którzy dbają o bezpieczeństwo i komfort pacjenta podczas detoksu narkotykowego lub alkoholowego. Będą oni monitorować Twoje parametry życiowe i komfort oraz przepiszą sprawdzone leki łagodzące objawy odstawienia. W nagłych przypadkach lekarze mogą natychmiast interweniować.

Po bezpiecznym pozbyciu się substancji z organizmu nadal mogą być potrzebne leki i interwencje terapeutyczne, aby poradzić sobie z utrzymującymi się objawami fizycznymi. Na przykład, programy leczenia uzależnienia od opioidów mogą obejmować leczenie wspomagane lekami (MAT). Są to leki wydawane na receptę, które oddziałują na receptory opioidowe w mózgu w sposób, który pomaga złagodzić fizyczne objawy odstawienia i zmniejszyć intensywne pragnienie. MAT jest stosowana w połączeniu z terapią behawioralną i grupami wsparcia.

Programy leczenia uzależnienia od substancji psychoaktywnych zazwyczaj obejmują także opiekę psychiatryczną. Podczas gdy Twój mózg odzyskuje równowagę po fizycznym uzależnieniu od narkotyków, w razie potrzeby mogą być przepisywane leki antydepresyjne lub przeciwlękowe. Uzależnienia od narkotyków i alkoholu wpływają na ośrodek nagrody w mózgu, a przywrócenie równowagi chemicznej może zająć trochę czasu. Może to powodować objawy depresji i lęku.

Niektóre ośrodki odwykowe oferują także chiropraktykę, terapię masażem, akupunkturę i inne metody leczenia bólu. Te rodzaje leczenia mogą być stosowane w celu:

• Łagodzenie fizycznych objawów odstawienia w przypadku uzależnienia od alkoholu i narkotyków.
  • Zapewnienie alternatywnych metod leczenia bólu osobom uzależnionym od środków przeciwbólowych.
  • Rozwiązanie problemu dyskomfortu fizycznego i bólu, który był maskowany przez nadużywanie alkoholu i narkotyków, a który ujawnił się po detoksie.

Leczenie uzależnienia od narkotyków obejmuje znacznie więcej niż tylko leczenie uzależnienia fizycznego. Bez zajęcia się przyczynami nadużywania narkotyków lub alkoholu istnieje prawdopodobieństwo powrotu do nałogu. Leczenie uzależnienia od substancji i zdrowia psychicznego pomaga zidentyfikować traumę, problemy ze zdrowiem psychicznym, problemy w związkach i inne sytuacje, które często napędzają uzależnienie. Zaczniesz naprawiać te emocjonalne rany i nauczysz się zdrowszych sposobów radzenia sobie z wyzwaniami.

Szukasz pomocy?

Powrót do zdrowia to ciężka praca, ale jest tego warta. Jeśli Ty lub ktoś z Twoich bliskich zmaga się z uzależnieniem, możemy Ci pomóc. Footprints to Recovery oferuje kilka poziomów opieki, terapie leczenia uzależnień oparte na dowodach naukowych oraz komfortowe ośrodki leczenia, w których będziesz dochodzić do siebie w towarzystwie rówieśników, którzy rozumieją, przez co przechodzisz.

Oferujemy:

• Detoks medyczny
  • Odwyk stacjonarny
  • Program częściowej hospitalizacji
  • Intensywny program ambulatoryjny
  • Odwyk ambulatoryjny
  • Program trzeźwego życia

Plany leczenia są dostosowywane do indywidualnych potrzeb i preferencji pacjenta i obejmują zarówno terapie tradycyjne, jak i holistyczne.

Pomożemy Ci odbudować Twoje życie. Zadzwoń do nas już dziś.

1. https://www.drugabuse.gov/drug-topics/opioids
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6286444/