Co to jest psychoza wywołana przez leki?

Prawdopodobnie widziałeś hollywoodzki obraz "bad tripa": osoba zażywająca narkotyki ma epizod psychotyczny, często kończący się tragedią. Prawda jest taka, że samo zażywanie narkotyków zwykle nie prowadzi do ciągłej psychozy. Jednak zażywanie niektórych narkotyków może wywołać epizod psychotyczny i wyzwolić chorobę psychiczną u osoby, która już jest na nią podatna. Badając związek między używaniem narkotyków a psychozą, należy pamiętać, że badania naukowe nie nadążają za tendencjami w używaniu narkotyków, dlatego ta dziedzina dopiero się rozwija.

Narkotyki powodujące psychozę

Istnieje wiele substancji, które mogą wywoływać objawy psychotyczne. Jeśli chodzi o nielegalne narkotyki, najczęściej z psychozą kojarzone są metamfetamina i PCP/aniołowy pył (fencyklidyna), ale inne narkotyki, w tym opiaty, LSD, a nawet marihuana mogą wywołać epizod psychotyczny.

Badania wykazały, że osoby używające skrystalizowanej metamfetaminy mają zwiększone ryzyko wystąpienia epizodów psychotycznych, co wskazuje na to, że sposób podawania jest jednym ze zmiennych w przypadku psychozy wywołanej przez narkotyki.

W niektórych przypadkach nawet leki przepisywane na receptę, które są stosowane prawidłowo, mogą wywołać epizod psychotyczny. Do leków, o których wiadomo, że mogą wywoływać psychozę, należą:

• Leki przeciwhistaminowe
  • Leki przeciwdepresyjne
  • Środki do chemioterapii
  • Środki zwiotczające mięśnie

Inne czynniki, które mogą wywołać epizod psychotyczny, to m.in:

• Przyjęcie zbyt dużej dawki substancji
  • Wystąpienie niepożądanej reakcji na lek
  • Mieszanie różnych leków
  • Choroba psychiczna, na którą cierpi pacjent
  • Odstawienie narkotyków

U niektórych osób odstawiających alkohol występuje ciężka postać psychozy wywołanej przez substancję, zwana delirium tremens. Stan ten - który może obejmować urojenia lub halucynacje - może zagrażać życiu. Jest to jeden z powodów, dla których zaleca się odstawienie alkoholu od jakiegokolwiek uzależnienia pod nadzorem lekarza, w ośrodku leczenia.

Co się dzieje podczas psychozy polekowej i jak długo ona trwa?

Zdarzenie psychotyczne wywołane przez narkotyki może obejmować:

• Agresywne lub gwałtowne zachowanie
  • Paranoja
  • Urojenia wielkościowe
  • Halucynacje wzrokowe i słuchowe
  • Chęć popełnienia samobójstwa

W większości przypadków epizod psychotyczny ustępuje po całkowitym odstawieniu narkotyku lub alkoholu. Czasami jednak psychoza wywołana narkotykami może się utrzymywać. Najbardziej znamiennym tego przykładem jest zażywanie metamfetaminy. Metamfetamina jest związkiem syntetycznym, który jest wstrzykiwany, wciągany lub wdychany i szybko przenika do krwiobiegu. W dużych stężeniach metamfetamina może powodować objawy psychotyczne, w tym:

• Halucynacje wzrokowe i słuchowe
  • Urojenia

U osób używających mety psychoza może nawracać przez miesiąc po odstawieniu narkotyku, a w niektórych przypadkach może stać się przewlekłym, powracającym problemem.

Czy leki mogą powodować schizofrenię?

Psychoza wywołana przez narkotyki może pod wieloma względami przypominać schizofrenię, dlatego ważne jest zrozumienie związku między używaniem narkotyków a chorobą psychiczną. Schizofrenia to poważne zaburzenie psychiatryczne, charakteryzujące się:

• Halucynacje
  • Urojenia
  • Wycofanie społeczne
  • Zaburzenia funkcji poznawczych

Schizofrenia jest trudna do leczenia, a nawet przy zastosowaniu leczenia szpitalnego, leków przeciwpsychotycznych i terapii, trudno jest z nią żyć. Ludzie cierpiący na schizofrenię są grupą szczególnie wrażliwą. Niektórzy kończą w sytuacjach antyspołecznych, na ulicy, nie mogąc lub nie chcąc poddać się leczeniu. Duży odsetek osób cierpiących na schizofrenię ma również problemy z nadużywaniem substancji psychoaktywnych. Nasuwa się więc pytanie: Czy choroba psychiczna prowadzi do nadużywania narkotyków, czy też nadużywanie narkotyków prowadzi do choroby psychicznej?

Ostatnie badania wykazały, że u 25% osób leczonych z powodu epizodu psychotycznego wywołanego przez narkotyki doszło do schizofrenii wywołanej przez narkotyki. Jest to stan, który występuje, gdy osoba zażywająca metamfetaminę cierpi na ciągłe urojenia, halucynacje lub dezorientację, które są nie do odróżnienia od schizofrenii.

Związek między metamfetaminą a psychozą jest nadal badany. Istnieją trzy teorie:

1. Zażywanie metamfetaminy może wywołać schizofrenię, która ujawniłaby się w końcu.
  2. Predyspozycje genetyczne lub połączenie czynników genetycznych i środowiskowych stwarzają odpowiednie warunki do wystąpienia przełomu psychotycznego.
  3. Zażywanie metamfetaminy faktycznie powoduje schizofrenię.

Niezależnie od przyczyny, myśl, że zażywanie mety może prowadzić do poważnej choroby psychicznej, jest alarmująca.

Jak rozpoznać, że występuje psychoza polekowa?

Oczywiście, nie każda osoba używająca leków, które mogą wywołać psychozę, kończy ją w stanie psychotycznym. Ważne jest jednak, aby znać różnicę między nieszkodliwym urojeniem wywołanym przez narkotyk a niebezpiecznym epizodem psychotycznym. Kiedy ktoś celowo zażywa środki halucynogenne, takie jak LSD lub grzyby psylocybinowe, zazwyczaj wie, że jego halucynacje są chwilowe i nie są prawdziwe. Nie jest prawdopodobne, aby osoba taka stała się agresywna lub wyrządziła krzywdę sobie lub innym.

Jeśli dana osoba nie wie już, że halucynacje nie są prawdziwe, zaczyna zagrażać własnemu bezpieczeństwu lub życiu, staje się agresywna lub grozi komuś innemu, może to oznaczać poważny problem. Jeśli przebywasz z osobą, która ma poważne urojenia i może być w niebezpieczeństwie, natychmiast poszukaj pomocy medycznej.

Kiedy choroba psychiczna prowadzi do narkotyków

Niektóre choroby psychiczne mają objawy psychotyczne. Do stanów, które mogą powodować epizody psychotyczne, należą zaburzenia lękowe, choroba dwubiegunowa i duża depresja. Poważnym stanem, który często jest nierozpoznawany i nieleczony, jest depresja psychotyczna, zwana też dużą depresją z cechami psychotycznymi. Osoba z takim rozpoznaniem cierpi na urojenia nihilistyczne, co oznacza, że wierzy, iż wkrótce wydarzą się złe rzeczy. W niektórych przypadkach urojenia spowodowane chorobą psychiczną są tak niepokojące, że osoba taka podejmuje aktywne działania samobójcze. Zaburzenia mózgu, takie jak choroba Parkinsona lub Huntingtona oraz demencja, mogą również powodować epizody psychotyczne.

Każde schorzenie psychiczne może zwiększać ryzyko nadużywania substancji psychoaktywnych. Taki scenariusz jest o wiele bardziej powszechny niż odwrotny. Osoby zmagające się z chorobami psychicznymi często bardzo cierpią i aby złagodzić swoje cierpienie, sięgają po substancje takie jak narkotyki i alkohol. Badania wskazują, że jedna na cztery osoby z poważną chorobą psychiczną ma również zaburzenia związane z używaniem substancji, a u nastolatków ta współzależność jest jeszcze większa.

Co możesz zrobić, aby pomóc

Jeśli wiesz, że ktoś cierpi na epizod psychotyczny spowodowany narkotykami, natychmiast poszukaj pomocy medycznej, ponieważ może to być przyczyną poważnych zaburzeń psychicznych. Niezależnie od tego, czy pierwotną chorobą jest uzależnienie od narkotyków lub alkoholu, czy też choroba psychiczna, Twój bliski potrzebuje leczenia. Specjalista ds. uzależnień od substancji psychoaktywnych może pomóc w ocenie sytuacji i w znalezieniu odpowiedniego planu leczenia dla bliskiej osoby. Dostępne opcje leczenia obejmują leczenie stacjonarne, częściową hospitalizację, intensywne leczenie ambulatoryjne oraz stałe grupy wsparcia, które oferują szereg usług. Uczestnicy otrzymują medycznie wspomagane odstawienie narkotyków, terapię indywidualną, grupową i rodzinną oraz narzędzia umożliwiające powrót do zdrowszego i szczęśliwszego życia.

• Ostatnie posty