5 najbardziej uzależniających narkotyków

W ciągu ostatnich kilku dekad, kilka badań zbadało, dlaczego niektóre leki są bardziej uzależniające niż inne. Naukowcy zazwyczaj opierają swoje oceny na czynnikach takich jak:

• Rozpowszechnienie używania.
  • Szkody dla jednostki.
  • Szkody i koszty dla społeczeństwa.
  • Liczba osób, które podjęły leczenie z powodu narkotyku.
  • Potencjał uzależnienia fizycznego i psychicznego.
  • Jak szybko rozwija się uzależnienie fizyczne.

Chociaż istnieją pewne różnice, większość badań stwierdza, że te pięć substancji jest najbardziej uzależniającymi narkotykami.

1. Heroina i inne opioidy

Uważane przez niektórych za najbardziej uzależniający narkotyk na świecie, opioidy odpowiadają za około 70% przypadków przedawkowania rocznie. Opioidy takie jak heroina, fentanyl i leki na receptę mają wysoki potencjał nadużywania i uzależnienia ze względu na sposób, w jaki działają na mózgowy układ nagrody. Tego typu leki uwalniają nadmierne ilości dopaminy w mózgu. Wysoki poziom dopaminy jest tym, co zapewnia pęd i uczucie euforii, które próbują osiągnąć osoby nadużywające opioidów.

Uzależnienie od heroiny rozwija się szybko z powodu:

1. Intensywny haj, jaki zapewnia, który chce się osiągnąć ponownie (znany również jako "pogoń za smokiem").
  2. Szybki sposób, w jaki może rozwinąć się zależność fizyczna z powodu szybkiego wyczerpania się naturalnych zasobów dopaminy w mózgu. Zaczynasz potrzebować leku, aby zapobiec objawom odstawienia opioidów. Bez leku, centralny układ nerwowy wpada w szok, próbując przywrócić równowagę bez leku. Powoduje to objawy grypopodobne i skrajny dyskomfort.

Leczenie uzależnienia od opioidów często obejmuje leczenie wspomagane lekami (MAT). Są to leki na receptę, które wiążą się z receptorami opioidowymi i łagodzą głód oraz objawy odstawienia. Bez dyskomfortu i silnego pragnienia zażywania, jesteś w stanie lepiej skupić się na leczeniu behawioralnym i umiejętnościach zapobiegania nawrotom, których potrzebujesz, aby pozostać trzeźwym.

2. Kokaina

Heroina trafia dziś na pierwsze strony gazet, ale nadużywanie kokainy wciąż żyje i ma się dobrze w Ameryce. Krajowe badania ankietowe donoszą, że około 1,5 miliona osób w wieku powyżej 12 lat używało kokainy w ciągu ostatniego miesiąca. Według CDC w 2020 r. liczba zgonów z powodu przedawkowania kokainy wzrosła o 26,5%.

Naukowcy nadal badają konkretne procesy, które sprawiają, że kokaina jest tak uzależniająca. Jako silnie uzależniający lek pobudzający, kokaina wytwarza w mózgu substancje chemiczne poprawiające samopoczucie, które mogą sprawić, że poczujesz się energiczny, oszołomiony i pewny siebie. Z czasem nadużywanie kokainy wyczerpuje zapasy dopaminy. Może to prowadzić do objawów zdrowia psychicznego, takich jak depresja, a także uczucie pobudzenia bez kokainy. Możesz rozpocząć cykl self-medicating tych objawów biorąc więcej crack kokainy. Problemem jest to, że w dłuższej perspektywie, to tylko pogarsza je.

Leczenie uzależnienia od kokainy może rozpocząć się od detoksu medycznego, w zależności od tego, jak długo nadużywałeś go i indywidualnego makijażu. Leki są zazwyczaj przepisywane w celu złagodzenia objawów odstawienia, takich jak lęk i bezsenność. Leki przeciwdepresyjne mogą być również stosowane przez dłuższy czas, ponieważ mózg przywraca równowagę neuroprzekaźników. Ośrodki odwykowe mogą zawierać w swoim planie leczenia zarządzanie warunkowe i terapię poznawczo-behawioralną, które okazały się skutecznymi metodami leczenia uzależnienia od kokainy.

3. Alkohol

Ponad 14 milionów dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych spełniało kryteria zaburzenia używania alkoholu w 2019 roku. Nadużywanie alkoholu zmienia mózg w niektóre z tych samych sposobów, co inne substancje uzależniające. Podnosi poziom serotoniny i dopaminy, zapewniając zrelaksowane, szczęśliwe uczucie, którego możesz szukać w piciu. Regularne nadużywanie alkoholu tworzy w mózgu silne skojarzenia z ludźmi, miejscami i uczuciami związanymi z alkoholem. Samo zobaczenie lub odczuwanie tych rzeczy może być jak picie przed sobą i powodować nieznośną chęć napicia się.

Ponieważ alkohol jest społecznie akceptowany i łatwo dostępny, istnieje nieskończenie wiele okazji, by karmić uzależnienie od niego. Jesteś w grupie podwyższonego ryzyka uzależnienia od alkoholu, jeśli:

• Alkoholizm występuje w Twojej rodzinie.
  • Piłaś/eś alkohol jako nastolatka.
  • Twoi rodzice pili regularnie.
  • Wychowywałeś się w ubóstwie.
  • Cierpisz na chroniczny stres.
  • Masz współwystępujące zaburzenia zdrowia psychicznego.

Gdy jesteś uzależniony od alkoholu, masz objawy odstawienia po zaprzestaniu picia. Mogą one być bolesne i niepokojące, co może prowadzić do sięgnięcia po drinka, aby złagodzić te objawy. To utrwala cykl uzależnienia.

Leczenie uzależnienia od alkoholu rozpoczyna się od detoksu alkoholowego. Odstawienie alkoholu na własną rękę może być niebezpieczne i śmiertelne. W centrum leczenia specjaliści medyczni nadzorują proces detoksu i łagodzą objawy odstawienia za pomocą leków. Po detoksie, specjalistyczne leczenie, które obejmuje terapię behawioralną, terapię rodzinną, leki w zależności od potrzeb klinicznych i szkolenie w zakresie zapobiegania nawrotom, wspiera długoterminowy powrót do zdrowia.

4. Metamfetamina

Niektóre osoby nadużywające mety mówią, że krystaliczna meta daje haj jak żaden inny. Lek działa poprzez zalewanie mózgu z bardzo wysokich kwot dopaminy. Wysoki jest szybki i silny. Bardzo wysoki poziom dopaminy może sprawić, że czujesz się euforyczny i niezwyciężony. W miarę dalszego nadużywania mety, intensywność tego haju słabnie. Wiele osób nadużywających metaamfetaminy twierdzi, że wciąż próbują ścigać intensywny haj, który dostali za pierwszym razem, gdy użyli metaamfetaminy. Wiedzą, że nigdy nie uda im się go uzyskać, ale to nie powstrzymuje ich przed próbami. Cykl ten jest sposobem, w jaki można szybko rozwinąć uzależnienie od mety i tolerancję na jej przyjemne efekty.

Po spożyciu mety nieuchronnie dochodzi do załamania. Za każdym razem binge i katastrofy, Twój "normalny stan" dostaje gorzej. Biorąc krystalicznie mety w kółko może spowodować mózg do przebudowy siebie. To przestaje być w stanie produkować regularne ilości dopaminy na własną rękę. To również myśli, że potrzebuje nadmiernych ilości dopaminy do funkcjonowania.

Kiedy przyzwyczaisz się do posiadania mety w swoim systemie, nie czujesz się już tak "wysoko" na zwykłej ilości metamfetaminy. W celu uzyskania pożądanego haju, wciąż zwiększasz spożycie mety. Z czasem ten cykl się powtarza. To właśnie trwająca spirala rosnącej tolerancji i rosnącego spożycia prowadzi do uzależnienia od mety.

Czasami objawy zaburzeń psychicznych są częścią psychozy, którą wywołuje meta. Warunki takie jak depresja mogą pojawić się z powodu zmian w dopaminy z efektów mety. Innym razem, możesz już mieć zaburzenia psychiczne przed użyciem go. Nadużywanie mety może być Twoim sposobem na samoleczenie objawów zaburzeń psychicznych. Leczenie uzależnienia od mety polega na leczeniu tych objawów i innych przyczyn leżących u podstaw nadużywania substancji.

5. Nikotyna

Palenie tytoniu jest główną przyczyną możliwych do uniknięcia chorób, śmierci i niepełnosprawności. Mimo że eksperci ostrzegali społeczeństwo, że nikotyna jest tak samo uzależniająca jak heroina i kokaina, każdego dnia około 1600 młodych ludzi zaczyna palić. Około 40 milionów Amerykanów pali, a 16 milionów z nich cierpi z tego powodu na poważne choroby. Nikotyna nie daje takiego haju jak twardsze narkotyki, ale powoduje szybki przypływ dopaminy, która w podobny sposób aktywuje układ nagrody. To sprawia, że wracasz po więcej, aby uzyskać to samo uczucie. Z czasem nikotyna zmienia mózg podobnie jak inne narkotyki poprzez zmianę neuroprzekaźników. Może to powodować uzależnienie i objawy odstawienia, kiedy próbujesz rzucić palenie.

Nikotyna jest niezwykle trudna do rzucenia. American Cancer Society podaje, że około połowa palaczy próbuje rzucić palenie każdego roku bez powodzenia. Rzucenie palenia z pomocą specjalistów przeszkolonych w zakresie uzależnień i wielu terapii opartych na dowodach naukowych dotyczących używania substancji może zwiększyć Twoje szanse na sukces. Ludzie używają nikotyny z tych samych powodów, dla których nadużywają innych narkotyków i alkoholu. Wiele z metod leczenia uzależnienia od narkotyków i alkoholu jest również skutecznych w przypadku uzależnienia od nikotyny, ponieważ dotyczą one podobnych problemów, które mogą obejmować:

Współwystępujące zaburzenia zdrowia psychicznego -

Badania pokazują, że osoby uzależnione od nikotyny częściej zmagają się z zaburzeniami nastroju, lękami i psychozami.

Trauma - badania wskazują na silny związek między traumą a paleniem. Osoby cierpiące na PTSD znacznie częściej palą papierosy.

Presja społeczna - presja rówieśników i problemy behawioralne są kluczowymi czynnikami ryzyka dla palenia. Młodzi ludzie, którym brakuje czynników ochronnych, takich jak silne poczucie własnej wartości i bliskie, zdrowe relacje z opiekunami, są bardziej podatni na palenie.

Terapie, które okazały się skuteczne w leczeniu uzależnienia od nikotyny obejmują leki, jak również terapię poznawczo-behawioralną, biofeedback, akupunkturę.

Uzyskaj pomoc w przypadku uzależnienia

Przezwyciężenie uzależnienia jest możliwe. Widzimy to każdego dnia w naszych ośrodkach leczenia.

Jeśli Ty lub ktoś z Twoich bliskich zmaga się z nadużywaniem alkoholu lub narkotyków, nasze specjalistyczne programy leczenia uzależnień mogą Ci pomóc. Oferujemy pełne kontinuum opieki, w tym:

• Detoks medyczny
  • Odwyk stacjonarny
  • Programy częściowej hospitalizacji (PHP)
  • Intensywne programy ambulatoryjne (IOP)
  • Leczenie ambulatoryjne
  • Rezydencje dla osób żyjących w trzeźwości

Nasze leczenie uzależnienia od substancji jest oparte na dowodach naukowych i skuteczne. Będziesz brał udział w tradycyjnych terapiach, takich jak terapia indywidualna, grupowa i rodzinna. Zintegrujemy również alternatywne podejścia do Twoich planów leczenia, takie jak terapia sztuką i muzyką, joga i psychodrama. Mamy trzy dogodne lokalizacje leczenia i doświadczonych, współczujących ekspertów od uzależnień, którzy są gotowi do pomocy. Zadzwoń do nas już dziś, aby uzyskać bezpłatną, poufną konsultację.