Oksykodon vs. Hydrokodon: Jaka jest różnica?

Hydrokodon i oksykodon mają wiele podobieństw. Oba są w tej samej klasie narkotyków i oznaczone jako leki harmonogramu II z wysokim potencjałem do nadużywania i uzależnienia przez Drug Enforcement Association (DEA). Oksykodon i hydrokodon są zarówno opioidy na receptę stosowane w leczeniu umiarkowanego do silnego bólu. Są to również leki nadużywane, które odegrały dużą rolę w epidemii opioidów. Chociaż ich podobieństwa przeważają nad różnicami, istnieje kilka cech odróżniających hydrokodon od oksykodonu.

Co to jest oksykodon?

Oksykodon jest narkotycznym środkiem przeciwbólowym, który jest lekiem przeciwbólowym zawierającym opioidy. Występuje pod następującymi nazwami handlowymi:

• OxyContin
  • Percodan (zawiera aspirynę)
  • Percocet (zawiera acetaminofen)
  • Roxicet (zawiera acetaminofen)
  • Tylox (zawiera acetaminofen)
  • Oksykodonu chlorowodorek w postaci tabletek o przedłużonym uwalnianiu (wersja generyczna leku OxyContin)

Oksykodon jest półsyntetycznym opioidem pochodzącym z rośliny maku. Jest on połączony z tebainą w celu wytworzenia reakcji chemicznych, które nadają mu właściwości uśmierzające ból. Lekarze przepisują ten lek opioidowy na silny ból spowodowany nowotworami, operacjami, urazami i zabiegami dentystycznymi. Ze względu na wysoki potencjał oksykodonu do nadużywania i uzależnienia, w środowisku medycznym podejmowane są wysiłki, aby przepisywać go tylko wtedy, gdy leki nieopioidowe nie będą skuteczne.

Co to jest Hydrokodon?

Hydrokodon może być znany pod swoją nazwą handlową. Należą do nich Vicodin, Lortab, Norco i Lorcet. Większość form hydrokodonu zawiera również acetaminofen. Lekarze mogą przepisać hydrokodon, aby złagodzić ból u nieuleczalnie chorych pacjentów oraz tych, którzy przeszli operację lub zabiegi stomatologiczne.

Hydrokodon jest półsyntetycznym opioidem. Jest on tworzony w laboratoriach, ale syntetyzowany z rośliny maku. Podobnie jak w przypadku oksykodonu, wielu lekarzy przepisuje hydrokodon rzadziej, odkąd epidemia opioidów rzuciła światło na środki przeciwbólowe wydawane na receptę.

Jaka jest różnica między oksykodonem a hydrokodonem?

Istnieje więcej podobieństw niż różnic pomiędzy oksykodonem i hydrokodonem. Oba są silnymi opioidami stosowanymi w leczeniu bólu z wysokim potencjałem nadużywania. Istnieje jednak kilka różnic między oksykodonem i hydrokodonem, które obejmują:

Hydrokodon i oksykodon są syntetycznymi opioidami syntetyzowanymi w laboratoriach. Jednak oksykodon pochodzi z tebainy, a hydrokodon z kodeiny.

Zastosowanie

Zarówno oksykodon, jak i hydrokodon są przepisywane w leczeniu silnego bólu, jednak ponieważ hydrokodon pochodzi od kodeiny, może być stosowany jako środek tłumiący kaszel.

Struktura

Struktura chemiczna oksykodonu i hydrokodonu są takie same, z wyjątkiem tego, że oksykodon ma jeden atom tlenu więcej niż hydrokodon. Jest to niewielka różnica, ale jednak różnica.

Efekty uboczne

Istnieje wiele nakładających się skutków ubocznych hydrokodonu i oksykodonu. Niektóre badania pokazują, że efekty hydrokodonu mogą powodować więcej bólu brzucha i problemów żołądkowo-jelitowych, takich jak zaparcia. Wspólne skutki uboczne oksykodonu, które nie są tak wyraźne w użyciu hydrokodonu obejmują senność, zawroty głowy i bóle głowy.

Forma

Oksykodon jest przepisywany w 10, 20, 40 i 80 mg formach o przedłużonym uwalnianiu. Jest on również wydawany w kapsułkach o natychmiastowym uwalnianiu 5 mg. Oksykodon występuje w postaci owalnej w kilku różnych kolorach i może być również wstrzykiwany w postaci płynnej.

Hydrokodon występuje w tabletkach 2,5, 5, 7,5 i 10 mg, które są zazwyczaj białe, żółte lub pomarańczowe. Występuje również w postaci płynnej i plastrów transdermalnych.

High

Osoby nadużywające opioidów twierdzą, że istnieje różnica w rodzaju haju między oksykodonem a hydrokodonem. Jedno anonimowe badanie przeprowadzone wśród ponad 3000 osób z zaburzeniami używania opioidów wykazało, że 75% osób nadużywających opioidów używało oksykodonu lub hydrokodonu. Spośród nich 54% stwierdziło, że wolało oksykodon od hydrokodonu, ponieważ haj z oksykodonu był silniejszy niż haj z hydrokodonu. Uważali oni, że acetaminofen zawarty w hydrokodonie zniechęcał do przyjmowania większej ilości narkotyku w celu wzmocnienia haju.

Hydrokodon Vs. Leczenie uzależnienia od oksykodonu

Nie ma dużej różnicy między leczeniem uzależnienia od hydrokodonu i oksykodonu. Oba są opioidami, a uzależnienia od opioidów wymagają detoksu medycznego i zorganizowanego programu leczenia w celu długotrwałego powrotu do zdrowia.

Wspólne elementy leczenia nadużywania opioidów obejmują:

Detoks medyczny

Po odstawieniu opioidów po nadużywaniu ich przez pewien czas, centralny układ nerwowy musi odzyskać równowagę bez leków. Może to spowodować poważne objawy odstawienia. Detoks w ośrodku leczenia zapewnia, że jesteś bezpieczny i tak wygodne, jak to możliwe, podczas eliminacji opioidów z organizmu. Będziesz miał leki, aby złagodzić objawy odstawienia, a zespół medyczny monitoruje swoje funkcje życiowe i poziom komfortu przez całą dobę.

Leczenie stacjonarne

Leczenie stacjonarne jest idealne dla osób uzależnionych od opioidów, ponieważ zapewnia przestrzeń z dala od czynników wyzwalających i substancji. Pozwala to skupić się na sobie i zdobyć umiejętności zapobiegania nawrotom, które są potrzebne do utrzymania trzeźwości w codziennym życiu. Po leczeniu stacjonarnym można przejść przez niższe poziomy opieki, takie jak program częściowej hospitalizacji, intensywny program ambulatoryjny (IOP) i wreszcie leczenie ambulatoryjne, w ramach którego spotkania odbywają się tylko raz w tygodniu.

Leczenie wspomagane lekami (MAT)

Lekarze przepisują leczenie wspomagane lekami niektórym osobom wychodzącym z uzależnienia od opioidów. Leki te przyłączają się do receptorów mózgowych w taki sam sposób, jak opioidy. Mogą one złagodzić silne pragnienia i objawy odstawienia, nie powodując przy tym naćpania. Dzięki temu można skupić się na leczeniu uzależnienia bez dyskomfortu i intensywnego pragnienia zażywania narkotyków.

Kontynuacja opieki

Po opuszczeniu zorganizowanego leczenia, będziesz potrzebował planu opieki po odwyku, który będzie wspierał trzeźwość podczas powrotu do codziennego życia. Części składowe opieki kontynuacyjnej często obejmują:

• Terapia indywidualna
  • Terapia par lub terapia rodzinna
  • Grupy 12-step
  • Spotkania absolwentów
  • Inne zasoby związane z powrotem do zdrowia